7 Cara Hilangkan Jerawat Badan


Assalamualaikum.

Sebenarnya kalau korang ada masalah jerawat badan ni memang normal. Antara penyebab berlakunya jerawat badan ialah disebabkan oleh hormon yang tak stabil. Jadi macam mana cara hilangkan Jerawat badan

Ada juga kes terjadinya jerawat badan disebabkan oleh tak jaga kebersihan badan. Yelah, kadang-kadang balik rumah lepas kerja then terus tidur tanpa mandi dulu. Lepastu esok pura-pura terkejut bila naik jerawat badan. Ehem. Secara jujurnya, jerawat badan ni memang merunsingkan


7 Cara Hilangkan Jerawat Badan

1. Gunakan sabun khas untuk jerawat badan

Kalau selama ni guna sabun biasa untuk mandi, apa salahnya untuk belanja sikit duit untuk belikan sabun yang khas untuk rawat jerawat badan.

Antara sabun jerawat badan yang paling famous ialah jenama T3, iaitu T3 Acne Body Wash. Tapi admin pun tak dapat nak verify samada berkesan atau tak. Sebab admin pun tak pernah try.

Selain tu, korang perlu pastikan sabun jerawat yang korang beli tu ada benzoyl peroxide iaitu ingredients untuk treat acne.

Beli di Shopee:

Cara hilangkan jerawat badan


2. Gunakan adapalene gel


Korang juga boleh guna adapalene gel yang berfungsi untuk treat body acne.

Antara produk yang famous contohnya macam Differin gel (adapaline 0.1%) atau boleh guna Benzac gel. Gel ni dapat kurangkan acne; juga dapat elakkan acne terjadi lagi pada masa akan datang.

Beli di Shopee:



3. Jadikan senaman / workout sebagai rutin

Selain tu, workout / senaman juga dapat membantu untuk kurangkan body acne. Pelik tapi benar.

Sebenarnya bila kita workout, akan berlakunya increase blood flow yang juga dapat kurangkan jerawat yang berlaku disebabkan stress.

Tapi kena ingat, pastikan mandi selepas workout. Kalau tak, jerawat lebih senang tumbuh. Sebab jerawat lebih senang untuk tumbuh dalam keadaan badan berpeluh


5. Jangan picit atau gosok jerawat badan

Nombor 5 ni sangat susah buat.Bila rasa bumpy kat belakang badan, memang tangan ni automatik rasa seronok nak garu-garu lepastu picit jerawat.

Hal ni sangat bahaya sebab bila korang picit jerawat, lebih senang bakteria tu nak infect dekat kawasan lain pulak.

Korang juga tak digalakkan untuk scrub badan masa ada jerawat. Bimbang nanti jerawat tu pecah dan makin merebak.


6. Gunakan Aetem Body Mist

Yang ni admin berani bagi feedback. Memang berkesan. Boleh baca review disini, https://www.tinsyaz.com/2022/03/review-aetem-clean-back-body-mist.html,

Aetem Clean Back Body Mist sebenarnya diperbuat dari 89% Cica Leaf extract. Cica leaf sebenarnya dapat membantu untuk melawan jerawat badan disebabkan sifatnya yang anti-inflammatory dan anti-microbial.

Beli di Shopee:


7. Kawal Pemakanan Anda

Kurangkan makan makanan berminyak. 

Sebaiknya, makanan makanan yang mengandungi low glycemic seperti epal, sayuran hijau, ubi keledek,  buah oren, beras perang dan oat.


Konklusi

Memang agak susah nak buat 7 tips ni. Tapi bila nampak hasil jerawat badan makin berkurang, mesti terus akan rasa puas hati.

Kalau korang dah amalkan tips ni tapi tak berkesan, maka korang boleh terus berjumpa pakar sakit kulit untuk pemeriksaan lanjut.

XOXO


Artikel Berkaitan: Review Aetem Clean Back Body Mist


Post a Comment

4 Comments

  1. kadang2 jd juga rupanya sebab guna sabun yg tak sesuai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sangat!! Memang pening jugak la nak cari sabun badan punn

      Delete
  2. Nombor 5 tu selalu langgar. Dah kata jangan tapi nak pecahkan juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tangan memang gatai nak pecahkan jugak, baru rasa puas

      Delete
Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)