Membaca itu cool

Assalamualaikum.


Disebabkan ada satu ayat aku suka and ada yang kurang jelas pasal ayat tu.


"Kalau buku buatkan kita sombong, maka kena terus membaca lagi sampai bacaan itu meruntuhkan kesombongan. And kalau kita rasa orang yang membaca tu sombong, maka kena terus membaca juga sampai baca kita meruntuhkan sangka buruk pada orang lain." - Reenefen, 2020 

Ayat simple ja, tapi deep.

Kalau buku buatkan kita sombong, maka kena terus membaca lagi sampai bacaan itu meruntuhkan kesombongan.

Maksudnya: dia mungkin baru membaca atau sekadar reading for pleasure, atau ikut trend (?) . Sebab orang yang membaca, dia akan tau betapa bodohnya rasa. I mean, kalau aku dalam bahagian Marketing then baca buku Marketing, memang aku rasa segala benda aku dah tau. But, what if aku pi baca buku pasal law yang aku sendiri tak pernah dengar? Jadi, sombong tu takkan wujud since ilmu tu terlalu luas untuk nak disombongkan bila mana yang kita tau tu cuma sekelumit while selautan ilmu tu ada lagi yang kita tak terokai. 

And kalau kita rasa orang yang membaca tu sombong, maka kena terus membaca juga sampai baca kita meruntuhkan sangka buruk pada orang lain.

Maksudnya: yang ni related dengan ayat first tadi. Orang yang baca sikit, dia rasa macam dia power sebab tau banyak benda. Padahal maybe yang dia tau hanya stuck setakat bidang dia saja. Bidang orang lain dia tak power pun, sebab tu dia boleh mendongak since itu saja yang dia tau. Plus, dia bersangka buruk orang membaca tu sombong sebab apa? Sebab dia tak rasa bodohnya bila taktau banyak benda - sebab dia tak terokai benda lain selain apa yang dia dah tau.

That's all. I read for pleasure, but sometimes I read because there's something that I want to know further. Most of the time, pasal life.

Later,
XOXO <3

Post a Comment

0 Comments